Wandelpin Blog

Hoogtemeters in Kleinwalsertal

Wat een genot, ik ging 3 dagen wandelen in het Kleinwalsertal in Oostenrijk. Ik was hiervoor uitgenodigd door Hanwag samen met andere Hanwag schoenen eigenaren. We verblijven in een lodge in Baad (KWT Lodge) met een gastvrije eigenaar. Ook zijn er medewerkers van Hanwag aanwezig welke dit weekend tot zeer aangenaam maken.

Met een berggids op pad

Op vrijdag gaan we met een groep de Spitalalpe in Baad bewandelen. Er gaan 2 berggidsen mee waarvan 1 gids heel goed Nederlands spreekt. Zo knap, ze heeft het zichzelf aangeleerd en wil vooral niet dat we Duits spreken. We lopen een deel van de wandeling met de hele groep en de 2 gidsen tot een splitsing, daar hebben we een keuze. Ik kies ervoor om met de vrouwelijke gids mee te gaan. De andere groep gaat hoger waar het wat onregelmatiger is en mogelijkheden voor stilstaan om foto’s te maken iets moeilijker is. Omdat ik altijd overal wel een fotomoment zie kies ik voor de langzame route.

Herfst is zichtbaar

Voor de splitsing zien en horen we al veel water. Ik heb de neiging om al direct stil te gaan staan voor foto’s maar ik wil niet te ver achter geraken en loop dan ook door (omdat ik ook weet dat we er straks weer langs komen en het niet ver van het hotel is). De kleuren zijn herfstig en het weer is wat druilerig.

Bruggetjes en kletterend water

Na de splitsing gaan wij direct de hoogte in. In de verte zien we de sneeuw en dat is wel de trikker om naartoe te lopen. Via leuke bruggetjes en langs kletterend water komen we bij een berghut welke dan nog gesloten is. We lopen door, steeds dichter naar de sneeuw als we in de verte een gems zien. We hadden gehoord dat ze daar zouden kunnen zijn maar ja dan moet je ze ook nog maar zien.
Als we goed kijken zien we een hele kudde, je merkt dat ze ons opmerken en toch is de afstand zo groot dat ze zich veilig genoeg voelen om lekker door te grazen en het niet op een lopen te zetten.

Na een heel eind omhoog gelopen te hebben zien we in de verte de andere groep lopen. We hebben de sneeuw gevonden en genieten volop van het uitzicht als we besluiten terug naar de berghut te lopen waar we een lunch gebruiken. Na de lunch lopen we samen terug naar het hotel door het bos met mooie doorkijkjes en paddenstoelen.

Breitachklamm

Op zaterdag, als het weer nat is besluiten we (in het hotel heb ik andere wandelaars ontmoet waarmee ik gezellig op pad ga) naar de Breitachklamm te gaan. Deze kloof ligt in Duitsland bij Oberstdorf. Het bezoek is niet gratis maar met de Sommerkarte krijgen we wel korting.

Indrukwekkend

Dat zeg ik wel 100 keer, ik kijk mijn ogen uit naar het watergeweld en de slijtage van de rotsen welke natuurlijk al miljoenen jaren plaatsvind. Na ongeveer 45 minuten komen we bij een kruispunt waar we kunnen besluiten terug te lopen of nog even verder te lopen. We kiezen voor nog een extra stukje maar ook voor extra hoogtemeters. We passeren de grens en zijn dan ook weer even terug in Oostenrijk.

Na een klein stukje wandelen langs de autoweg gaat de terugweg beginnen. Wij denken dat we dan omlaag gaan lopen maar niets is minder waar. Ook dit deel kent stijgen en dalen. We komen verschillende steentorentjes, paddenstoelen en dikke rotsen tegen.

Éénmaal terug bij de start loop ik nog even de souvenirwinkel in op zoek naar een pinnetje (wat ook is gelukt) en dan gaan we terug naar het hotel. Een regenjas was niet nodig maar nat en klam was het wel.

Deze hele wandeling is eigenlijk niet goed vast te leggen op de foto. Het is zo mooi, zo groots en al zo oud. Ik probeer het wel maar zie thuis dat de foto’s “leuk” zijn maar dat dit niet helemaal het beeld is wat ik in mijn hoofd heb zitten. Op sommige stukken met veel watergeweld heb ik gespeeld met sluitertijd en toch is het daar mooier dan ik kan laten zien.
Dus….je moet je eigenlijk met eigen ogen aan bekijken.

Walmendingerhorn

Op zondag gaan we in Mittelberg met de kabelbaan de Walmendingerhorn op. Boven aangekomen kun je via een stijl stuk weg naar het kruis wat boven op de top van de berg is. Ondanks dat het nat en winderig is ga ik dat wel doen. Ik zal er wel niet veel zien maar ik wil het wel gedaan hebben.

Als we terug zijn bij de kabelbaan gaan we eerst wat drinken om ons een klein beetje te laten opdrogen voor we aan de afdaling gaan beginnen. Vanaf dit punt kun je terug wandelen naar Baad, de plaats waar we slapen.

Modder op de terugweg

Ondanks de regen en de mist hebben we ook de zon. Dit zijn dan zo’n fijne momenten omdat het er niet telkens is. We genieten van de uitzichten die we afdalend zien. We stappen over watertjes, ik maak foto’s van de Wandelpins, sta vaak in de modder want glibberig is het zeker en ik kwebbel gezellig met mijn medewandelaars.

Sommerkarte

Dit is een kaart die we bij ons hotel kregen en waar we gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en de kabelbanen. De bussen rijden zeer regelmatig er wordt dan ook veel gebruik van gemaakt.
Ik ga dat de vertrekdag ook doen. Het is deze dag voor het eerst zonnig en ik besluit om na het verlaten van mijn slaapkamer nog gebruik te maken van de sommerkarte. Ik ga nogmaals de Walmendingerhornbahn op, geniet van het uitzicht, maak foto’s en ga met de kabelbaan weer naar beneden.
Dat ging eigenlijk best snel en eenvoudig dus….ik ga dit nog een keer doen. Ik neem in Mittelberg de bus naar Riezlern en ga met de Kanzelwandbahn naar de top. Ook hier maak ik foto’s, zie ik een prachtige waterpartij en kijk ik nog een laatste keer naar die mooie bergen. Met de kabelbaan ga ik weer naar beneden en wacht ik op de bus die mij weer naar Baad brengt.

In het hotel kleed ik me even om in mijn autorijkleren, ik lever de sommerkarte in en ga naar huis. In de auto geniet ik na van dit mooie weekend, ik krijg er een glimlach van op mijn gezicht maar ben blij als ik weer thuis ben.

Met dank:

Deze wandelreis werd mogelijk gemaakt door Hanwag. Zoek jij nieuwe wandelschoenen, ik ben er zeer tevreden over maar de keuze van een wandelschoen blijft persoonlijk. Ga voor een goed advies naar een speciaalzaak waar je een ruime keuze hebt. Dit is niet alleen ons advies maar ook het advies van Hanwag, dat werd mij deze reis wel duidelijk. Tijdens deze reis waren er altijd medewerkers van Hanwag aanwezig en ook zij zeggen dat de juiste pasvorm en comfort voor een voorkeur voor merk (naam) gaat.

We verbleven in de KWT Lodge. Kijk eens op hun website voor meer informatie

Verder hadden we een mooie groep mensen en mocht ik fijne wandelingen maken met 3 zussen die mij tijdens deze reis “adopteerde”.

Ik ga nog veel wandelingen maken op mijn “Hanwags” en ga zeker een keer terug naar Kleinwalsertal

Weetjes op een rij

Wandelperiode
Ik wandelde deze wandeling in oktober

Onze foto’s
We fotograferen met onze telefoon, systeemcamera of compact camera. Wij bewerken onze foto’s niet met een kleur of een filter, alle kleuren die je ziet zijn kleuren die wij zo hebben waargenomen.

Andere wandelingen
Als je meer wilt lezen over onze wandelingen, kijk dan op onze overzichtspagina